Thursday, March 10, 2011

Kenangan Silam MaHaaD MaHmuD

Assalamualaikum Orang Kampung!!!!!!!!





Maktab Mahmud
Merbok,Negeri Kedah Darul Aman
(2005-2006)










Ketua Lujnah Aspuri Naila Al Farafishah 2005
Warden Aspuri : Ustazah Zainon
Berdiri Dari Belakang : Ainaa,Kak Nadzirah,Hanisah Hussien,Kak Ruqaiyah,Kak Suriani Arshad,Kak Amira Akmal
Duduk Dari Kanan : Kak Shuhada,Jamilah Wan Alias,Kak Amira Ismail,Ustazah Zainon,Kak Sumaiyyah,Kak Fatin,Nurul Syafiqah H
ashim

This Is Old Story....
Kenangan lama di Mahaad memang best dan seronok,aku juga tak sangka dapat jadi exco masa tu.Hahahaha

Ni Story lama,so apa yang aku ingat masa kat Mahaad dulu ialah dimana aku pernah didenda oleh Ustaz Faiz kerana bangun lewat untuk solat subuh pada hari sabtu hujung minggu tak silap,sabtu atau jummat macam tulah.So
aku bersama-sama adik-adik junior ku solatlah di kawasan pintu masuk utama ke sekolah,ngee story tu kalau ingat adalah mengajar erti kita kenapa selalu lupa solat subuh.Ustaz Faiz pada masa tu warden tambahan kitaorg budak aspuri.

So,banyak kenangan Mahaad yang masih aku ingat walaupun hnya dua thun aku di mahaad.Walaupun itu dinamakan sekolah agama,
so pemahaman bahasa arab aku memang lemah sengsangat,nk suruh iqra sikit pun aku tergagap,nahu nya hancur berkecai malah jumlah mufidahnya juga entah kemana.Walhal aku belajar bahasa arab masa aku sekolah tadika lagi tau walaubagaimana pun bahasa arab aku hancur berkecai bak kaca yang pecah berderai.


(Kalau Yang Tak Comey Tu Aku Lerr....)
Kenangan Kelas 2 Ikhsan 2005


Sepanjang 2 tahun di Maktab Mahmud ini banyak lah pengalaman aku yang hendak ditimba baldikan,well aku disana agak nakal,malah aku jugak yg suka buat masalah,so sapa-sapa ingt akan aku banyak storynya nak ungkit korang lupa jelah tu cerita 5 tahun lepas sekarang aku dah 20 tahun bukan 14 or 15 thun dulu.Kalau jumpa korang pun mesti idea korang untuk memalukan aku kan....hahahahahahaha aku kenal sangat korang semua yang satu batch dengan aku ni haa...

Well peragai aku tetap tak berubah,aku tetap aku,kemana aku buat disitu ada aku,aku still tak berubah hahahaha





So time ni tudung aku still labuh macam ustazah,hahaha(rilek jgan ketawa aku tau sapa baca mesti ketawa coz time ni aku tudung labuh,alim lagi tau)

Masa dok kt Mahaad,perkara yang dilarang itulah yang menjadi utama bagi aku lah orang lain aku tak tahu.So masa kt Mahaad aku baik ada makna,aku pakai stokin,tudung aku labuh so aku fikir balik kenapa sekarang aku tak buat kan???

Isu tudung x kemana,biarlah cara pakaian itu agak sopan ntah lah,kalau aku berbicara ada juga kena herdik dgan orang luar sana,so kita diam2 sudah...Biarlah Allah sahaja tahu keikhlasan hati hambanya...

Itu kisah lama,so kita tukar topik pulak yer.hahahaha
So pic kat bawah ni adalah pic surau lama Mahaad.


Surau ni dah lama bertapak di Mahaad,senjak zaman Sa'adaturdaroin lagi,ni Surau orang kampung sekarang dah takde dah surau ni digantikan dengan surau baru yang dibina beberapa tahun lepas.Masa aku dah kuar dari sekolah ni baru nak lawa dan cantik.Hahahahaha

So aku masih ingat lagi jadual harian mahaad

5.30am : muhasabah diri,mandi dan siap untuk solat subuh
6.10am : solat subuh jemaah
6.45am : sarapan pagi
7.00am : Beratur di halaman asrama dan siap untuk ke sekolah

Waktu PerSekolahan

1.45pm : Solat Zohor
2.00pm : Makan tengahari
2.15 pm : Prep ( Study)
4.30 pm : Solat Asar dan Mathurat
4.45 pm : minum petang
5.00pm : Riadhah
6.30 pm : Makan malam
7.00pm : Solat Maghrib dan Bacaan Al-quran @ Tazkirah
8.30 pm : Solat Insya
9.00pm : Prep Malam (study)
10.30pm: Minum Malam
11.00pm: Tdur...zZzZz

So bezanya pada waktu cuti hnyalah selepas solat subuh baca mathurat pagi-pagi dan selepas itu sarapan dan selepas itu juga ialah gotong-royong asrama.

Inilah perkara harian yang dilakukan warga mahaad pada ketika itu,Wallahualam sekarang macam mana atau dah berubah keadaan

Mahaad dulu lain,dan Mahaad sekarang juga lain.Cumanya cara belajar tetap sama.

Pengetua Awal Mahaad
Ustaz Shahabudin Ahmad

Pengetua Sementara
Ustaz Jamil b Mohammad

Pengetua
Ustaz Thalal b. Mustaffa

Kini Aku pun x tahu siapalah pengetua sekarang.Kenanag silam Mahaad sentiasa di hati Pelajar Mahaad dari Merbok.

So Sekarang semua dah besar panjang,so takkan nk panggil Ustazah Latifah lagi kot nk wat ceramah kat korang yang tak reti bahasa dan budaya,cukuplah jasa dia mendidik kita semua yer kengkorang semua yang pernah sekelas dengan Ustazah Latifah bt Hashim

Ya Mahaadan.....
Nurul Ainaa Abdul Aziz

No comments:

Post a Comment

Komen Anda Mestilah Membangun Kalaupun Entri Post Saya Merapu