Wednesday, May 18, 2011

Selamat Hari Guru...Selamat Hari Cikgu!!!!



Assalamualaikum.....
16 Mei 2011

Diucapkan Selamat Hari Guru...!!!


Bermulanya saya mnjejakkan kaki di Taska Sri Abim Sg Petani masa itu mula mngenal ABC AlifBaTa dan 123...Kemudiannya sy melangkah ke Sek.Ren.Islam Sri Abim dengan mempelajari ilmu pendidikkan rendah.Sehingga tamat UPSR sy mula ke SMA Sg Petani dan mengenal Ilmu Na'hu yang tersedia ada,berpindah ke Maktab Mahmud satu Institusi Pendidikan Terulung di Negeri Kedah sehingga tamat PMR dengan jayanya saya ke SMT Balik Pulau dan kerana terlalu jauh saya berpindah ke SMT Butterworth dalam bidang vokasional iaitu elektronik dengan meletupkan beberapa tv di bangkel dan sebagainya....

Kenangan Manis itu terhnti setelah tamat tingkatan 5 Elektronik 2008....
Makanya Keluarlah Sijil SPM selepas tamat latihan PLKN 2009 di Damai Park Resort pada tahun itu.....

Kenapa Kita Kenang jasa guru..??

First : Kenanglah jasa ke dua orang tua kamu sbb itu guru yang mendidik kamu,tanpa mereka pasti kamu akan tersasar jauh dari jalan yang lurus!!

Second : guru itu ibarat ibubapa kedua kamu,just hendak menerangi kamu dikala kegelapan yang kamu hadapi..dari kamu tdk kenal ABC AlifBaTa 123 sehingga kamu capai ke University kerana ABC AlifBaTa 123 itu yang menjadi huruf jawi nombor yang akn kamu ingat pada masa kamu di sana...

Kenapa Saya Harus Jadi Seorang Guru..??

Kerana Cikgu itu besar pengorabanannya..! Seandainya cikgu itu tiada di dunia ini tiadalah menteri tiadalah pemimpin yang akan mentabir negeri....kerana semua pemimpin yang besar-besar itu datangnya dari seorang guru yang lusuh pakaiannya satu ketika dahulu mendidiknya tanpa jemu sehingga dia mampu memerintah sebuah negeri dan disanjungi rakyat! Itu Lah jasa seorang GURU!!!

Andai Dia seorang IMAM yang disanjungi sekali pun ingatlah dia hanya diajar oleh seorang guru yang sentiasa sabar dengan kehendakknya...Kerana Seorang Cikgu itu akan bersabar dan terus bersabar demi pelajarnya yang disayangi!

Itulah hadiah seorang guru pada anak didiknya..bukan gaji kerajaan yang diharapkan tp kepuasan dalam mendidik itulah yang mengaharapkan sinar kejayaan pada anak didiknya itulah jiwa sebenar seorang guru..!



Seorang insan ditabir malam
Tersenyum di balik kepayahan
Tidakkan layu mencurah ilmu
Luas lautan baktimu guru

Kau membentuk akhlak diri
Agar menjadi insan berbudi
Menyuluh gelita malam
Terangi kehidupan

Sayup dihatimu
Walau pedih jiwamu
Kau mendidik tanpa jemu
Hanya mengharapkan
Sinar kejayaan
Doa restu dikau iringkan

Terima kasih cahaya hatiku
Tulus suci kasihmu
Oh Tuhan
Rahmati guru

Wahai guruku yang tercinta
Kan ku ingat segala jasamu
Harapanmu pasti ku kotakan
Agar menjadi insan gemilang

artis : saujana
title : terima kasih guru

artikel | ainaa@2011


No comments:

Post a Comment

Komen Anda Mestilah Membangun Kalaupun Entri Post Saya Merapu