Saturday, April 14, 2012

Fenomena Tak Tidur Malam

Assalamualaikum ...... 

   Susah betul nak tidur malam, kenapa ya ..?????


 Sememangnya lumrah mahasiswa seperti penulis tidak tidur malam dan jarang-jarang nak tidur awal kalau tidur awal pun tak pasal-pasal keesokkan harinya pasti si Nurul Nadiah Zubir pasti akan bertanya 

"awai kak aina tidoq semalam ...??"
 Fenomena ini bukan perkara biasa ....... ia sudah berlarutan senjak penulis mula jejak ke Kuala Lumpur Metropolitan University College . Tapi ia tidak boleh salahkan pihak yang tertentu ya,ia kena salahkan diri sendiri ya ..... 

LalalalalalalalalalalaLa LAH! ....

 Ancaman aku tidak tidur malam makin lama makin parah dan makin lama ia makin sewel.Selepas kemalangan membabitkan kepala penulis ,yakni jatuh di tandas ,di LRT , di kolej ,di kem motivasi dan seangkatan dengannya makanya kepala penulis makin lama bertambah mereng kalau hendak diceritakan pada member-member terdekat penulis ni memang sah lah diorang meng-iakan sambil ketawa... 

 Sebagai maklumat tambahan yang penulis,satu artikel tambahan dari Prof.Dr Syed Hassan Ahmad Al-Mahsoor menulis artikel tentang :
"Kualiti Tidur Malam Penting Untuk Kesegaran Siang Hari"

Sebagai usaha mendapat pencapaian terbaik dalam apa saja aktiviti, kita harus sentiasa berwaspada ketika melakukan kegiatan itu. Kewaspadaan pada tahap optimum akan membantu menerima maklumat dengan baik dan seterusnya memudahkan kita memikir secara rasional dan bertindak dengan berkesan.
Semua ini memerlukan minda berfungsi dengan baik dan jika kita mengantuk terutama ketika sesuatu taklimat sedang disampaikan, kemungkinan besar kita akan mendapati sukar untuk memproses maklumat itu.
Oleh itu, proses pembelajaran ketika itu tidak berkesan dan untuk menjadi seorang pelajar cemerlang, satu daripada faktor pengaruh yang penting adalah mengekal tahap kewaspadaan sebaik mungkin ketika belajar.
Begitu juga dengan mereka yang sedang bekerja. Bagi mencapai peningkatan terbaik dalam sebarang tugas, tahap kewaspadaan turut mempunyai fungsi penting.
Seperti kita semua maklum, untuk mendapat tahap kesegaran pada siang hari, kualiti tidur pada waktu malam adalah syarat paling penting sekali. setiap individu sudah ada satu sistem iaitu seseorang itu akan berasa mengantuk pada waktu malam dan harus tidur buat seketika dan bangun semula pada siang hari untuk kerja-kerja yang sedang menanti. Kitaran ini sudah menjadi lumrah pada kita semua dan kitaran ini dikawal oleh suatu ritma yang dikenali ritma sirkadian.
Ia seperti jam yang ditentukan masanya, iaitu seseorang itu akan tidur dan bangun semula. Penentuan seperti jam ini boleh terganggu apabila seseorang menghadapi pelbagai cabaran dan dugaan sama ada di rumah atau di luar rumah, seperti di sekolah dan di pejabat.
Generasi muda yang mengalami masalah ini, contohnya, remaja kerap membuat aduan mereka cuba tidur awal pada sebelah malam tetapi tidak mengantuk, oleh itu mereka mendapati sukar bangun pagi untuk ke sekolah dan apabila ke sekolah mereka mungkin berasa terlalu mengantuk dan boleh tertidur dalam kelas ketika guru mengajar.
Pernah berlaku situasi iaitu seorang remaja hanya boleh tidur apabila jam tiga pagi dan hanya bangun pada jam sebelas pagi. Bayangkan masalah persekolahan yang mungkin berlaku jika tabiat tidur seperti ini berterusan. Fenomena seperti ini berlaku kerana ada gangguan ritma sirkadian yang menyebabkan sindrom kelewatan fasa tidur atau dalam bahasa Inggerisdisebut delayed sleep phase syndrome (DSPS).
Ada beberapa perkara yang boleh menyebabkan permasalahan ini dan antaranya adalah berkaitan tekanan perasaan, tidak senang ketika di sekolah atau tempat kerja bagi mereka yang berkerja, penukaran pekerjaan, membuat kerja syif dan terlalu banyak kerja lebih masa.
Ramai yang mengalami DSPS turut mengalami gangguan depresi. Ada kajian yang mengatakan 75 peratus daripada mereka yang mengalami permasalahan ini menunjukkan tanda-tanda gangguan depresi. Jika seseorang itu dirawat untuk memulihkannya daripada permasalahan ini, gangguan depresi yang dialami akan beransur pulih.
Penemuan seperti ini mengemukakan pendapat permasalahan tidur DSPS yang menyebabkan depresi dan bukan sebaliknya. Kajian yang dibuat di luar negara menunjukkan prevalen permasalahan DSPS adalah 7.3 peratus dan ada juga tanda-tanda ia berkaitan dengan keturunan.Dari aspek rawatan, penggunaan cahaya yang terang ketika waktu pagi dan ubat-ubatan seperti melatonin yang dimakan pada waktu malam boleh membantu mempercepatkan berasa mengantuk.
Oleh itu orang terbabit akan dapat tidur lebih awal lagi. Apabila kitaran tidur menjadi normal semula, masalah kesukaran hendak tidur dan kesukaran bangun dari tidur tidak akan berlaku lagi. Walaupun beberapa pendekatan boleh dibuat bagi mengatasi permasalahan tidur seperti ini, setiap individu harus memahami hasrat dan usaha berterusan menangani sesuatu cabaran yang dihadapi memerlukan ketabahan dan kemahiran yang bersesuian.
Bergantung pada ubat-ubatan saja tidak memadai. Dengan peredaran masa setiap individu mempelajari kekuatan dan kelemahan yang ada padanya dan dengan kesedaran seperti inilah seseorang itu dapat menyesuaikan diri dengan kehendak persekitaran.
Warga tua juga kadangkala tidur terlalu awal dan mereka akan bangun pada awal pagi. Contohnya, mereka yang terbabit boleh mula tidur antara jam 7 malam hingga 9 malam dan bangun pada jam 3 pagi atau 5 pagi. Fenomena ini menunjukkan kitaran tidur beransur ke hadapan dan dalam bahasa Inggeris disebut advanced sleep phase syndrome (ASDS). Permasalahan tidur seperti ini mendapat banyak perhatian daripada penyelidik di negara Barat dan pertemuan terkini membuktikan ada gen yang mengawal kitaran tidur.
Permasalahan tidur adalah satu bidang yang mencabar pada pengamal perubatan. Masih banyak lagi perkara yang berkaitan dengan tidur belum diterokai.
Setiap penyelidikan sama ada dari aspek klinikal atau molekul akan dapat membantu kita memahami fenomena ini.Adalah diharapkan dengan adanya minat mengenai bidang permasalahan tidur ini, ramai lagi penyelidik tanah air yang akan mempelopori kajian bersesuaian supaya pertemuan dan hasil berfaedah dapat memberi manfaat kepada mereka yang memerlukannya.
Prof Dr Syed Hassan Ahmad al-Mashoor.
 Hurm penulis cukup susah nak tidur malam sebab itu siang macam tak cergas , hurm takut juga nak melantak nescafe 'o' ais banyak-banyak sebab yelah badan ni dah macam orang tua hendaknya ....
 Ada yang cakap penyakit tak tidur malam ni ada "Insomnia" iaitu sejenis penyakit saraf dan apakah itu " Insomnia" ?
Apakah yang dimaksudkan dengan Insomnia?
Kebanyakan orang pernah sekali-sekala mengalami masalah sukar untuk tidur. Ia merupakan satu perkara biasa dan mungkin tidak di anggap sebagai satu masalah kesihatan. Janganlah berasa risau sekiranya anda mengalami kesukaran untuk tidur pada ketika tertentu dalam kehidupan anda.
Insomnia ialah merasa sukar untuk tidur dan tidur dengan nyenyak atau merasa seperti tidak cukup rehat walaupun telah tidur secukupnya. Maka pesakit yang menghidap insomnia ialah mereka yang merasakan tidak cukup tidur/tidak dapat tidur nyenyak di malam hari dan kurang aktif/bertenaga di siang hari.
Tanda tidur yang mencukupi ialah apabila anda bangun di pagi hari dan merasa bertenaga dan telah berehat secukupnya. Sebanyak mana tidur yang anda perlukan bergantung kepada individu dan mungkin hanya 4 jam semalam atau mungkin sehingga 10 jam. Fisiologi tidur berubah apabila umur seseorang semakin meningkat. Tempoh tidur di kalangan warga tua adalah lebih pendek berbanding mereka yang pertengahan umur. Tidur mereka menjadi kurang nyenyak dan lebih kerap terjaga di waktu malam. Warga tua mungkin akan lebih banyak tidur di waktu siang. Kanak-kanak biasanya memerlukan tidur yang lebih banyak berbanding dengan orang dewasa. Jadi bolehlah dikatakan bahawa insomnia bukanlah masalah berapa jam seseorang itu tidur, tetapi setakat mana tidur itu merehatkan diri.
Pengkelasan Insomnia
Insomnia boleh dikelaskan kepada insomnia sementara, jangka pendek atau kronik bergantung kepada berapa lama tidur itu terganggu.
Insomnia Sementara
Ianya bergantung kepada keadaan dan biasanya disebabkan oleh perubahan persekitaran atau tekanan hidup seperti mengembara, dimasukkan ke hospital atau menjangkakan bahawa sesuatu peristiwa yang penting atau yang menimbulkan tekanan kepada diri anda akan berlaku. Ia biasanya tidak melarat kepada gangguan yang lebih serius dan akan hilang dalam masa beberapa hari.
Insomnia Jangka Pendek
Jika lebih banyak tekanan yang datang (contohnya kematian seseorang yang disayangi, dibuang kerja atau berlaku penceraian), insomnia sementara mungkin melarat menjadi insomnia jangka pendek dan biasanya insomnia jenis ini akan berlarutan tidak lebih daripada 3 minggu.
Insomnia Kronik
Jika insomnia jangka pendek tidak dikendalikan dengan baik, ia mungkin melarat menjadi insomnia kronik yang biasanya berlarutan dari beberapa bulan hingga beberapa tahun. Ia selalunya disebabkan oleh keresahan umum, pengambilan ubat-ubatan, masalah kesihatan, disfungsi fisiologi (gangguan fisiologi) atau penyalahgunaan bahan seperti alkohol atau dadah. Oleh yang demikian, adalah amat kritikal untuk mengenalpasti punca insomnia jangka panjang jika gangguan tidur ini hendak dikendalikan dengan baik.
Tanda-tanda dan gejala insomnia
  • Sukar untuk tidur, berbaring dalam keadaan jaga lebih daripada sejam atau lebih sebelum dapat melelapkan mata.
  • Tidur yang tidak nyenyak dan sering terganggu, contohnya terjaga beberapa kali di waktu malam.
  • Terbangun di awal pagi kemudian sukar untuk menyambung tidur semula.
  • Terasa letih atau mengantuk di waktu siang menyebabkan kerap tidur di siang hari.
Apa faktor-faktor yang menyebabkan berlakunya insomnia?
  1. Faktor gaya hidup
Sikap dan ubat-ubatan boleh menyebabkan berlakunya insomnia atau menerukkan lagi masalah tidur yang dialami. Tabiat meminum alkohol, minuman yang mengandungi kafein dan merokok merupakan antara contoh utama. Faktor gaya hidup lain yang boleh menurunkan kualiti tidur ialah seperti waktu tidur yang berbeza-beza setiap malam, pertukaran masa kerja, perjalanan jauh dan berpindah ke rumah baru. Beberapa ubat-ubatan seperti antidepresan dan antihipertensi boleh menyebabkan insomnia menjadi semakin teruk.
Tekanan hidup yang semakin bertambah sama ada di rumah atau di tempat kerja.
  1. Masalah-masalah kesihatan
Penyakit yang boleh menyebabkan rasa sakit (contoh: angina pektoris, artritis, kanser, ulser peptik /refluks saluran gastrousus), masalah pernafasan (contoh: asma, bronkitis, penyakit penyumbatan pulmonari kronik, kegagalan jantung kongestif) atau kerap terasa ingin membuang air kecil (contoh: penyakit kencing manis). Masalah-masalah kesihatan lain yang boleh menyumbang kepada kesukaran untuk tidur ialah hipertioidisme, penyakit Parkinson dan masalah buah pinggang yang tidak berfungsi dengan baik.
  1. Masalah psikiatri
Kemurungan, gangguan keresahan, Skizofrenia, gangguan bipolar, penyalahgunaan bahan seperti dadah dan ubat-ubatan boleh menyebabkan insomnia.
  1. Persekitaran tidur yang tidak selesa
Persekitaran yang bising seperti bunyi lalu lintas, kapalterbang, atau bunyi televisyen jiran boleh menyebabkan tidur terganggu. Bilik yang terlampau terang, suhu bilik yang terlampau sejuk/panas dan bantal atau katil yang terlalu lembut atau keras juga boleh mengganggu tidur.
Penjagaan Sendiri
Elakkan:
  • Meminum minuman yang mengandungi kafein (seperti kopi,teh, minuman kola) dan alkohol, merokok atau mengunyah tembakau 2 hingga 4 jam sebelum tidur, bergantung kepada bagaimana ia boleh mempengaruhi kemampuan anda untuk tidur.
  • Tidur dengan perut yang kosong atau terlalu penuh.
  • Membawa perselisihan atau masalah ke tempat tidur jikalau ia boleh diselesaikan sebelum itu.
  • Memaksa diri untuk tidur dan merasa risau mengenainya.
  • Tidur sekejap-sekejap pada waktu siang.
Bersenam secara tekal 3 hingga 5 kali seminggu. Walau bagaimanapun, senaman berat sebelum tidur mungkin menyebabkan anda sukar tidur.
Berehat sebelum tidur. Berhenti daripada membuat kerja beberapa jam sebelum tidur. Belajar cara-cara menenangkan diri dan mengosongkan fikiran daripada kerja atau masalah. Ini kerana apabila fikiran anda terlalu aktif, anda akan menghadapi masalah untuk berehat.
Pastikan persekitaran tidur anda selesa dengan cara mengurangkan gangguan luaran seperti cahaya lampu dan kebisingan. Tidur di atas tilam yang selesa, bantal yang lembut atau memakai pakaian tidur yang longgar.
Tidur hanya apabila anda rasa mengantuk dan gunakan tempat tidur anda untuk tidur sahaja bukannya sebagai pejabat atau tempat menonton televisyen.
Jika anda berbaring dalam keadaan jaga melebihi daripada 15 minit, keluar dari bilik tidur dan cuba lakukan sesuatu yang menyenangkan dan merehatkan anda.
Lakukan aktiviti-aktiviti yang merehatkan sebagai amalan sebelum masuk tidur untuk menimbulkan rasa mengantuk seperti:
  • Mandi air suam
  • Minum susu suam.
  • Membaca buku yang membosankan atau bahan bacaan ringan seperti majalah.
  • Mendengar muzik yang menenangkan.
Bangun pagi pada waktu yang lebih kurang sama tanpa mengambil kira waktu anda tidur.
Semak semula preskripsi dan ubat-ubatan yang anda beli dengan pegawai farmasi untuk mengelakkan dari terambil ubat-ubatan yang menyumbang kepada masalah tidur.
Bila anda perlu berjumpa doktor
Anda mungkin memerlukan rawatan perubatan jika masalah untuk tidur berlarutan atau mula mengganggu kerja/aktiviti harian anda terutamanya apabila anda menderita insomnia kronik ( yang berterusan untuk jangka masa panjang) yang berkait dengan penyakit. Doktor akan memeriksa kesihatan anda secara keseluruhan dan bertanya tentang tabiat tidur anda yang biasa. Anda mungkin diberikan pil tidur atau dirujuk kepada pakar sakit jiwa. Jangan mengambil pil tidur tanpa nasihat doktor. Pil-pil tidur paling baik digunakan untuk menghilangkan masalah tidur yang sementara pada waktu-waktu tertentu sahaja. Penggunaan untuk jangka masa panjang boleh membawa kepada ketergantungan kepada ubat apabila badan mula menyesuaikan diri dengan pil-pil ini. Ini bermakna anda mesti mengambil lebih pil tidur untuk mencapai kesan yang diingini.
 Hurm ... jumpa doktor pun dia akan bagi pil tidur,dan makanya kalau penulis makan pil tidur tak tidur jugak apa kata kalau makan semua pil tidur tu,hahahaha membunuh diri hendaknya tu!!! Oleh yang demikian bagaimanakah harus penulis atasi penyakit "Insomnia" ini ..?
Usah perkecil soal tidur kerana kepentingannya pada kesihatan seseorang. Malah tidur penting untuk mendapatkan tenaga dan keupayaan seseorang melakukan kerja.
Ada hubungan yang kuat antara kualiti tidur serta kesihatan fizikal dan mental.
Tahap kesihatan yang menurun banyak dikaitkan dengan masalah tidur, begitu juga sebaliknya apabila seseorang itu sukar tidur, ia turut dikaitkan dengan masalah kesihatan.
Bagi mereka yang bermasalah untuk mendapatkan tidur yang lena, pakar insomnia yang juga ketua perubatan tingkah laku tidur di Universiti Rochester, Dr Michael Perlis memberi petua untuk mendapatkan rehat secukupnya sekali gus menjauhkan masalah tidur termasuk:
- Lebihkan senaman sama ada senaman fizikal atau mental.
- Tentukan waktu tidur yang tetap.
- Tingkatkan suhu tubuh sebelum tidur misalnya dengan mandian air suam.
- Biarkan bilik tidur dalam keadaan gelap terutama apabila usia meningkat. Ini kerana, sedikit cahaya dan bunyi saja boleh mengganggu tidur terutama di kalangan mereka yang lebih tua.
- Persekitaran yang hangat memang menyukarkan tidur sebaliknya suasana tidur lebih sesuai dalam cuaca yang sejuk sambil berselimut.
- Bagi mereka yang gemar memelihara binatang, usah tidur dengan haiwan berkenaan. Selain menyebabkan alahan, haiwan peliharaan mungkin bergerak di katil hingga menyebabkan anda terjaga.
- Apabila kurang tidur pada waktu malam, tidur sekejap pada waktu siang keesokan hari tidak banyak membantu corak tidur pada waktu malam. Malah anda mungkin masih tidak dapat tidur nyenyak pada malam berikutnya.
- Hadkan pengambilan kafein iaitu hanya satu cawan kopi pada waktu pagi. Secara perlahan-lahan kurangkan kafein jika anda memang mempunyai masalah tidur.
- Jika ingin mencuba cara tradisional, air rendaman ketumbar yang dicampur susu lembu asli boleh diminum untuk memudahkan anda lena di samping makan bawang besar bersama dadih putih.
Haa tu ada tips .. kalau tak boleh jugak,sebelum tidur tu selawat banyak-banyak,zikir sampai terlelap,pasti anda boleh tidur punya !!!
p/s : artikel ini ditulis dan di-copy paste khas untuk penulis blog ini yang bernama ainaa azizan,seorang yang cukup susah nak tidur malam!
sumber artikel : http://www.serikasih.com/
@artikelterpelihara2012


No comments:

Post a Comment

Komen Anda Mestilah Membangun Kalaupun Entri Post Saya Merapu