Saturday, August 18, 2012

Tersirat 1

 "apa awak buat kt sini ?"

 "saya tunggu orang .... lama dah saya tunggu dia,tp saya yakin dia mungkin takkan pandang belakang lagi..."
 "awak tunggu orang , tapi kawasan ni kosong takde apa-apa bas pun tak lalu,awak tunggu sapa sebenarnya?"
 "tunggu hadirnya tuhan mengambil saya untuk pergi dari sini"
 "tidakkan mungkinlah ... awak buta?"



 "Dulu saya celik lah tp sebab orang yang saya sayang tu tak nampak akan hadirnya kasih sayang saya,jadi saya hadiahkan mata ini padanya tika hari persandingannya. Dia bahagia saya suka tapi kenapa dia tetap tak nampak?"
 "err siapa dia ..? "
 "tiada siapalah saya cuma nak orang yang sya sayang itu bahagia .. dia pasti tidak akan pandang ke belakang lagi ..."

 "err kenapa kamu hendak pergi wahai si buta"
 "aku nak berjalan jauh lagi kerna perjalanan itu tidak harus berhenti"
 "adakah kau jua tidak akan pandang ke belakang"
 "puas aku pandang ke belakang tapi orang yang aku sayang tak pernah pandang... ibarat aku sedang menenguk air yang keruh bukan jernih.. setiap kali sms pasti akan bertanya "siapa saya pada awak" hanyalah seorang adik yang menunggu kakaknya pulang..."
 "kau bercinta dengan kakak kau sendiri?"
 "tidak! tidak sama sekali, aku tidak pernah ungkap lafaz cinta pada nya aku cuma adiknya shaja , hnyalah adik angkat sahaja... tapi sayang aku padanya ibarat aku sayang pada kedua orang tua aku, jika dia pergi tiada lagi galang ganti tiada lagi patah tumbuh hilang berganti... "
  "duduklah biar aku mendengar cerita kau pula ......"
  "kau mahu mendengar cerita aku ....."
  "bukankah indah jika kau berukhuwah kerana ALLAH"
  "dan bukankah ia indah jika kau sayangi sahabat perjuangan kau kerana ALLAH"
  "bukankah kau juga boleh buat seperti itu ....."
  "sayang seribu kali sayang aku pada orang yang aku sayang tapi ia tidak nampak akan kasih sayang seorang adik terhadap kakaknya ... aku tidak nantikan janji dahulu .."

  "kau rasa aku pegang tangan kau ni ..?"
  "rasa .... "
  "ini nombor berapa ..?"
  "dua ....."
 "wahai sahabat ku yang buta , kau buta kerana banyak menitiskan air mata pada orang yang menghargai kau namum dia terpaksa pergi demi kebaikkan kau juga .."
  "tapi kenapa ALLAH temukan aku dan dia wahai si celik..?"
  "kerana PERTEMUAAN itu adalah rahsia ALLAH ,indah berukhuwah kerana ALLAH indah persahabatan kerana sunnah Rasullulah ..."

  "cuba kau rasa apa ada dalam hati kau .."
  "Allah tahu apa ada dalam hati ku ... DIA lebih mengetahuinya ..."
  "kenapa kau letakkan tangan kau ke dada aku?"
  "supaya aku boleh rasa apa ada dlam hati kau wahai si buta "   
  "hatiku sungguh keras wahai si celik"
  "tidaklah jika kau melentukkannya dengan zikr dan tasbih meletakkan ALLAH di dalam hati kau ia akan lembut jua "

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 "hey si buta,kemana kau nak pergi ?"
 "aku mahu terus berjalan ..... kenapa?"
 "boleh aku temani kau ..?"
 "tidak perlulah cukuplah ALLAH sedang menjaga aku"
 "aku titipkan kau di bawah jagaan ALLAH moga kau selamat si buta"

 "Hey si buta , hentikanlah tagisan kau,usah kau nagis pada orang yang tidak akan peduli tentang diri kau lagi, dia sudah pergi dan dia tidak akan pandang ke belakang lagi ... "

 "apa yang tersirat dalam hati si buta itu Ya Tuhanku .... benarkanlah aku mengetahuinya"

“Ukhuwah itu bukan pada indahnya pertemuan, tapi pada ingatan seseorang terhadap saudaranya di dalam doanya.”


― Abu Hamid al-Ghazali





No comments:

Post a Comment

Komen Anda Mestilah Membangun Kalaupun Entri Post Saya Merapu