Wednesday, November 21, 2012

Saya Sudah Ber-couple 1.0

       Masih teringat-ingat ketika aku semster dua dua tahun lalu, sungguh aku tak boleh lupa cerita yang pernah sahabat aku sampaikan ketika aku belajar di Kuala Lumpur Metropolitan University dan pada masa itu aku baru semester dua , sahabat aku mengajak aku pergi ke  Mahadd Tahfiz dimana tempah beliau belajar sehingga kini beliau berada di luar negara untuk melanjutkan pembelajaraanya . Ada kisah sebelum beliau ke luar negara dan setelah berlalu , aku terjumpa cerita yang sama dengan apa yang sahabat aku cerita tika bersamanya ,seorang yang aku tidak kenal tapi akhirnya menjadi sahabat di laman rakan facebook , dia bercerita pada aku ketika sedang webcame di ym beberapa tahun yang lagi namum aku masih ingat lagi kisah itu .. walaupun tidak sama tapi massege dlm cerita itu terlalu menusuk jiwa ! ada yang pernah dengar cerita ini tapi lain dan beza cara percakapannya namum endingnya dan isinya tetap sama dan juga moralnya tetap bermakna


KTMB Kuala Kubu Baru - Kuala Lumpur

"kau nak dengar satu cerita tak..?"
"cerita apakah itu .."
"haa tadi kau ada tanya aku kan kenapa aku tak kapel sedangkan kau pun tak kapel walhal dalam hati ada taman !!"
"hahaha senget lah kau! cepatlah cerita"
"cerita ini tentang pasangan kapel islamik"
"eh ada ke islamic couple"
"eh mestilah .. dulu kau pun sekolah agama juga , mahaad lagi aku ni cuma budak sekolah pondok je"
"ho'alohhh cepat lah citer "
"ada kisahnya macam ni ...."

   Farid ni adalah pelajar di sebuah sekolah agama dan terpikat dengan seorang gadis Tingkatan Lima yang berlainan kelas dengannya , setiap kali rehat Farid selalu ke kantin sekolah awal kerana apa kerana mahu melihat gadis Tingkatan Lima Al Ehsan . Farid selalu tengok dia dari jauh tapi bila si gadis tu perasaan serta merta Farid merubah pandangan dia kearah lain . Ada juga sekali sekala Farid ni nak tarik perhatian dia tapi nak buat macam mana tidak dilayan hendaknya . 

Oleh yang demikian terutuslah satu surat dari Farid ni untuk si gadis tu makanya si gadis tu tak balas pun , almaklumlah jual mahal atau pun memang menjaga batas pergaulannya hendaknya itu wallahualam saya pun tidak tahu . Farid tidak putus atas lantas satu hari tu selepas tamat sekolah Farid berusaha untuk jumpa dengan gadis itu melalui rakan sekelasnya untuk berjumpa dengan gadis itu ,rakan sekelasnya adalah akhwat la takkan rijal pula !. Maka disitu bermulalah perbualan Farid dan si gadis tu ..

Farid : Assalamualaikum 
Gadis : Wa'alaikumsalam , awak kan yang hantar surat tu,maaflah ana ni jenis suka berbalas surat.
Farid : Oh yelah ana pun tak tahu no telefon awak, almaklumlah zaman dah teknologi tapi orang sana taknak bagi no fon dia .
Gadis : (Istifar) , ada apa ya nak jumpa ana , tak manis lah kita berdua walaupun Zinnirah teman di belakang nanti nampak nyer si Ustaz Zamri habis kita .
Farid : Yelah , saya cuma nak berkenalan sahaja dengan awak , ini no saya balik ni sms lah , harap awak sudi.. (sambil tersengih-segih) , oh lupa pula nama Muhammad Farid b Fauzi ,pelajar Tingkatan 5 Al Ikhlas .
Gadis : Errr Saya Nur Faridah ..oklah awak terima kasih saya pergi dulu dah nak zohor laa pastu nak balik pula .. assalamualaikum
Farid : Oklah Wa'alaikumsalam Faridah .

  Hari tu Farid terasa bahagia sangat sebab dapat berkenalan dengan Faridah , dah laa nama sama mungkin dah jodoh agakanya bisik di hati Farid ni , punyalah suka sampai bawa motor nak balik sekolah pun boleh tersenyum lagi .... 

"lepas tu apa jadi ? Faridah sms dia tak?"
"asihhhh sabar lah bagi aku cerita sampai habis dulu "

     Malam tu Faridah sms juga Farid , apa lagi tersenyum indahlah si Farid tu bagaikan terapung-apung di awangan. Dalam sms tu Farid memberitahu bahwasanya Farid dah lama berkenan dekat Faridah tu dan bila Faridah tanya kenapa Farid suka kat Faridah adalah kerana Wajahnya dan Matanya si Faridah yang cantik itu dan andaikata jodoh yang panjang Farid ingin menikahi Faridah setelah tamat SPM kelak , tapi Farid mahu kenal-kenalan seperti rakan yang istimewa di hati Faridah atau erti kata lain couple lah .. nak tahu apa jawapan Faridah ni .

aishh mana boleh kapel awak , tak boleh laa .... kapel tu kan HARAM hukumnya 
Jadi si Farid ini berusaha untuk meng'HALAL'kan kapel tersebut maka terkeluarlah Islamic Couple dengan syarat 


  • kita boleh berjumpa tapi mestilah ada peneman masing-masing agar orang ketiga itu tidak membawa dan menjerumus kearah maksiat .
  • kita boleh bersms tapi mestilah dengan kata-kata nasihat dan kebaikkan diri kita sendiri .
  • kita boleh keluar bersama tapi hendaklah membawa al quran bersama saya berada dihadapan awak dan awak haruslah berada di belakang saya sejarak yang awak suka asalkan jangan rapat seolah-olah seperti orang yang kapel biasa tu ! kita ni kapel islamik!
  • setiap hari saya akan sms awak untuk ingatkan awak tentang solat , dan perkara-perkara yang wajib .
Itulah syarat yang dikeluarkan oleh Farid pada Faridah dan beliau sangat setuju,sempoi giler lah syarat si Farid ni! Maka bermulalah hari itu , Farid dan Faridah ni kapel lah tapi kapel islamik lah katanya , setiap hari setiap masa akan Si Farid akan sms pada Faridah kata-kata hikmah dan nasihat , setiap kali ke libary Farid pasti membawa sahabatnya Ghazali untuk berjumpa dengan Faridah yang ditemani oleh tiga rakan yang lain ,Ghazali dan tiga rakan Faridah datang ke libary adalah dengan niat untuk study tapi ini berbeza dengan Farid dan Faridah , ada pandangan pelik diperhatikan oleh rakan-rakan mereka namum biarlah sahaja hanya mengaggap sebagai  rakan study.

Dan yang paling bagus sekali , Faridah tidak lupa untuk sms Farid untuk kejutkan solat subuh ini kerana Farid liat sangat nak bangun pagi , diajarnya Faridah pada Farid supaya bangun malam untuk bersujud pada ALLAH , dan Farid ingat akan nasihat Faridah ,dan mulai melakukannya . Tapi ikhlaskah niat Farid, adakah ia buat kerana Faridah suruh atau kerana ALLAH ?  



     Namum satu hari tu setelah berbulan lamanya kapel islamik ni , satu hari Farid mengajak Faridah keluar bersama berjalan-jalan di kotaraya nak dijadikan cerita Farid lapar nak makan makanya singgahlah pasangan kapel islamik ni di sebuah restoran melayu berdekatan . Macam biasalah orang akan pandang yang mereka ini suami isteri tapi tidak pada Ridzuan seorang lelaki cina muslim ini . Bila melihat Farid duduk dihadapan Faridah kiranya bertentangan mata lah nak makan tu , Ridzuan berasa hairan setiap kali pergerakkan Farid sepeti melihat orang disekeliling , adakalanya seperti malu pun ada Ridzuan pun bangun dari kerusinya dan ....

BERSAMBUNG .......
(ada hal pulokk!)

No comments:

Post a Comment

Komen Anda Mestilah Membangun Kalaupun Entri Post Saya Merapu