Friday, January 4, 2013

Hikayat Si Buta - Tersirat 10 (akhir)

"Selamat hari lahir si buta, si buta bangunlaa... hari ini empat januari , hari lahir awak , si buta?... Kenapa kau taknak bangun ? awak dah seminggu terlantar di hospital ini , kau dah janji dengan aku kan yang kau akan bangun selepas pemedahan tu ... tapi kenapa kau pilih aku si buta ? kenapa kau pilih aku untuk kau derma organ itu padaku .. kenapa ?"

Seminggu Sebelum Itu

"kau sungguh nak derma buah pinggang pada isteri aku , dan kau juga suruh aku ambil air tulang belakang kau untuk selamatkan isteri aku?"
"aku tahu risikonya melibatkan nyawa tapi , aku taknak lihat anak yang membesar itu tanpa ada ibu kandungnya disisi, "
"tapi ini melibatkan nyawa ... "
"aku dah takde sapa-sapa kat dunia ni , dah 10 tahun lebih , biarlah ia bakti dan kekal abadi .. sukar untuk melihat kau tersenyum bila isteri kau sehat"
"aku tak mampu buat semua ini ' nyawa , tubuh badanya dan segalanya milik ALLAH aku redha jika dia pergi dulu , aku cuma seorang doktor pakar bukan tuhan untuk tentukan nyawa manusia"
"sekurang-kurannya kita mencuba "
"tapi apa akan terjadi pada kau kelak... isteri aku mungkin selamat tapi kau"
"titipkanlah aku dibawah jagaan ALLAH swt , jalan ini yang aku pilih , isteri kau ,cuma satu-satunya kawan , saudara, kakak ,family yang aku ada itu sahaja ... ambilah , jika dia sedar esok ,dia akan terima juga dan jangan kau kembalikan semula , ingat ini janji kita , sayang kita hingga ke syurga , aku tunggu kau di syurga jika diizinkan ALLAH , bertemu jodohlah kita disana "
" ......... Allahurabbi"
"usah kau sedih .... ada hikmahnya aku redha"

Seminggu Selepas Itu

"kenapa mesti aku si buta ... bangunlah, aku masih tunggu kau untuk bangun,tengoklah aku bawa kau buah epal yang kau suka , dan kau suka makan petaikan , aku ada bawa bersama ,bangunlah si buta,bangunlah "

 Mungkin kita susah nak cari kawan yang baik bila terlalu baik disalah ertikan namum demi kebaikkan ini , aku sudah tunaikan janji aku pada mu , usah kau sedih aku sinarkan mata kau dengan kelip-kelip .... semoga kau selalu cerah dan tiada kegelitaan melanda ... sayang aku pada kau Insya ALLAH kerana ALLAH dan kekal di hati hingga ke syurga ...

Mungkin kita akan jumpa disana,
kau mungkin dah tahu apa yang tersirat di dalam hati aku selama mana kau menjaga aku.


No comments:

Post a Comment

Komen Anda Mestilah Membangun Kalaupun Entri Post Saya Merapu